Svalbard og isbjørne - et arktisk eventyr
Hvis man er virkelig heldig, ser man kongen af Arktis,
isbjørnen.
Hurtigruten har to ruter, der begge varer seks dage med en eller
to overnatninger på land og de resterende dage er på sejlads langs
vestkysten af den største ø, Spitsbergen.

Rejseplan 1 - mandag til
lørdag
De første dage bruges på at besøge de to bygder Longyearbyen og
russiske Barentsburg.
Derefter ser vi nogle fantastiske fjorde og Monaco-breen, og
hvis isforholdene er gunstige, sejler vi forbi 80 ° Nord og til
Moffen, en ø, der ofte har besøg af hvalrosser.
Kongsfjorden er den største fjord på den nordvestlige kyst, hvor
landskabet varierer fra store tundrasletter til alpine toppe med
dramatiske gletsjere, der falder ud i havet.
I Ny-Ålesund ser vi et tidligere kulminedrift-samfund, der nu er
en avanceret højarktisk forskningsstation.
Før vi slutter eventyrrejsen i Longyearbyen, sejler vi ind i
Isfjorden, der er Svalbards smukkeste fjordsystem med store
U-formede dale, der er skåret ud af bjergene af de gigantiske
gletsjere, der dækkede området for over 10.000 år siden.
Rejseplan 2 - torsdag til
tirsdag
Vi starter dette eventyr med en guidet sightseeingtur i
Longyearbyen, efterfulgt af et besøg i Barenstsburg, en russisk
bosættelse.
Når vi kommer ind i Magdalenefjord, tager vi en Polarcirkelbåd
til land for at se resterne af spæk-ovne og en kirkegård fra det
17. til slutningen af det 18. århundrede. Hvis vi er heldige, gør
isforholdene det muligt at sejle forbi 80 ° Nord og til øen Moffen,
der er tilholdssted for hvalrosser.
På Kongsfjordens sydlige bred besøger vi en af de kun fire
permanente bosættelser på Svalbard, den tidligere kulmineby
Ny-Ålesund, der nu er verdens nordligste bosættelse med faciliteter
til permanente forskningsinstitutioner fra ti lande.
Når vi kommer tilbage til Longyearbyen, er dette
Svalbard-eventyr forbi.
Rejseplanen
På denne ekspedition hersker
elementerne, og vejr, vind og isforhold har indflydelse på
sejlplanen.
Sikkerhed er altafgørende, og
kaptajnen bestemmer den endelige rute i løbet af rejsen.
Derfor er denne rejseplan blot en
indikation af, hvad man kan opleve, og hvorfor hver ekspedition med
Hurtigruten er unik.
Dag 1: Longyearbyen
Efter ankomsten i lufthavnen er der transport til overnatning på
Spitsbergen Hotel eller en tidligere kulminearbejderbolig.
Dag 2: Longyearbyen og Barentsburg
Nyd en sightseeing, der slutter på kajen ved MS Nordstjernen.
Vores første stop er den russiske bosættelse Barentsburg, hvor
man kan besøge pomormuseet (mod betaling) og nyde et livligt
folkloreshow.
Om eftermiddagen fortsætter vi ud i Isfjorden og nordpå langs
Prins Karls Forland.
Dag 3: Forskellige rejseplaner afhængigt på
afrejsedagen
Rejseplan 1:
Magdalenefjord og det nordvestlige hjørne af
Spitsbergen.
Vi kommer til Magdalenefjord om morgenen og tager for første
gang i land ved hjælp af Polarcirkel-både. Området har en lang
historie om opdagelsesrejser.
Oplev en meget vigtig kulturarv - resterne af fire hvalolie-ovne
på Gravneset og en kirkegård med cirka 130 grave fra det 17. og det
18. århundrede.
Rejseplan 2:
Woodfjorden, Liefdefjorden, Moffen og 80 °
Nord.
Vi sejler til Monaco-gletsjeren og passerer en række små
holme, hvor edderfugle har reder om sommeren. Hvis vi er
heldige, ser vi en isbjørn, der søger efter æg.
Hvis isforholdene er gunstige, sejler vi forbi 80 ° Nord
til øen Moffen, hvor hvalrosser holder til.
Dag 4: Forskellige rejseplaner afhængigt på
afrejsedagen
Rejseplan 1:
Kongsfjorden og Ny-Ålesund.
Kongsfjorden er den største fjord på Spitsbergens nordvestlige
kyst. Vi kan også besøge den store bifjord Krossfjorden.
Landskabet varierer fra store tundrasletter til alpine
fjeldtoppe med gletsjere, der dramatisk vælter ud i havet.
I bunden af fjorden kan man se den majestætiske Kongsbreen.
Senere lægger vi til i Ny-Ålesund, der tidligere var
et kulmine-samfund og nu huser en avanceret international,
højarktisk forskningsstation.
Rejseplan 2:
Woodfjorden, Liefdefjorden, Moffen og 80 °
Nord.
Som vi sejler mod Monaco-gletsjeren, passerer vi en række små
holme, hvor edderfugle yngler om sommeren. Det er et fantastisk
sted at spotte isbjørne på jagt efter æg.
Hvis vi er heldige, og isforholdene gør det muligt, sejler vi
forbi 80 ° Nord til Moffen, hvor hvalrosser holder til.
Dag 5: Forskellige rejseplaner afhængigt på
afrejsedagen
Rejseplan 1:
Isfjorden og Longyearbyen.
Isfjorden midt på Spitsbergen er Svalbards største
fjordsystem.
Om formiddagen sejler vi til Longyearbyen.
Mens vi sejler ind i Isfjordens ydre dele, ændrer landskabet
sig. Nyd synet af de store U-formede dale,
der er skåret ud af bjergene af de gigantiske gletsjere, der
dækkede området for omkring ti tusinde år siden.
Efter ankomsten i Longyearbyen er resten af dagen til fri
disposition.
Der er afskedsmiddag på hotellet.
Rejseplan 2:
Kongsfjorden og Ny-Ålesund.
Vi sejler ind i den 26 kilometer lange Kongsfjorden. Her kan man
se de to gletsjere Kronebreen og Kongsvegen.
På den sydlige bred ligger en af Svalbards kun fire permanente
bosættelser, den gamle kulmineby Ny-Ålesund, der nu er verdens
nordligste bosættelse med faciliteter til permanente
forskningsinstitutioner fra ti lande.
Dag 6: Longyearbyen
Svalbardeventyret er slut. Efter transport til lufthavnen er det
tid for flyrejsen hjem.
Skibet blev bygget til kystsejlads-flåden i 1956 og grundigt
moderniseret i 2000 til eksklusiv arktisk sejlads.
Nu tager hun opdagelsesrejsende med på eventyr i farvandene
omkring Spitsbergen/Svalbard.
Trods moderniseringen har hun bevaret det gamle atlantiske skibs
aura. Det klassiske træinteriør kombineret med moderne
bekvemmeligheder skaber sin helt egen atmosfære.
Den omfattende brug af ny messing og træ har ført hende tilbage
til hendes tidligere pragt, og hun har endnu alle sine originale
kunstværker om bord.
Ude på dækket kommer man ekstra tæt på den uberørte natur. Megen
dækplads er overdækket, så man kan nyde at være udenfor selv i
hårdt vejr.
M/S Nordstjernen har en spisestue og bar, en
café, en panorama-lounge og et bibliotek.
Der er hyggelige indvendige og udvendige kahytter, hvoraf
størstedelen har over- og underkøjer. Værelser og dæk har
overflader af smukt, gammelt træ.