...
...

Corona virus - update pr. 13. maj

Der er mange spørgsmål omkring kommende rejser og Coronavirus, hvilket vi har fuld forståelse for. Vi har derfor samlet hovedregler og rettigheder her i kort form, og hvad det er I skal tage hensyn til  i forhold til lovgivningen:

 

Flight Only

Hvis du selv vælger at annullere rejsen har du som udgangspunkt  ingen rettigheder til refundering udover hvad reglerne for din billet tilskriver.

 

Hvis flyselskabet aflyser kan man få billetterne refunderet, men der ydes ingen erstatning for eventuel andre ydelser som er bestilt særskilt, f. eks. hotel.

 

I henhold til EU-forordning EU261/2004 skal flyselskaberne tilbyde refundering eller ombooking efter passagerens eget valg i tilfælde af aflyste flyvninger. Ydermere skal denne refundering i teorien finde sted senest syv dage efter, at der bliver anmodet om det.

 

Dette er ikke muligt at gennemføre i praksis under den nuværende krise. For det første er der en enorm sagspukkel, som det vil tage måneder at komme til bunds i, og derudover har ikke alle flyselskaber adgang til likvide midler til at imødekomme et meget stort antal anmodninger om refusion i løbet af en periode, hvor der ikke samtidig er indtægter.

Pakkerejse

Disse skal håndteres i forhold til pakkerejseloven samt særloven om Rejsegarantifonden i forbindelse med Covid 19, seneste opdaterede retningslinjer fra Rejsegarantifonden kan finder du på dette link: https://www.rejsegarantifonden.dk/covid-19-info

 

Hæveretten

Når I har købt en pakkerejse hos os, så er I beskyttet af Loven om Pakkerejser, se hele loven her.

 

Det forudsætter, at Udenrigsministeriet i deres rejsevejledninger hæver "trusselsniveauet" for en given destination til "Vi fraråder alle ikke-nødvendige rejser". Er dette niveau inden for de sidste 14 dage før afgang, på et højere niveau end da I bestilte rejser, så har man retten til at hæve rejsen.

Se Udenrigsministeriets rejsevejledninger her.

 

Det er udelukkende informationer og fakta på Udenrigsministeriets hjemmeside vi skal forholde os til, og ikke dagspressen og andres mavefornemmelser.

 

Ændring  af rejsemål

Udenrigsministeriet, dig som rejsende og vi som rejsearrangør, ønsker naturligvis ikke at sende danskere ud til steder, hvor de kan blive smittede og dermed bringe virussen til Danmark. Denne skrivelse skal derfor læses som en vejledning i forhold til lovgivningen, rettigheder og økonomi.

 

Har I ikke retten til at hæve jeres rejse, men ønsker selv at gøre det? Så er det almindelige afbestillingsregler, der gælder, også selvom det efterfølgende bliver frarådet at rejse til den destination.

 

Ønsker I at ændre destinationen eller udskyde rejsen, så kontakt os og vi vil være så behjælpelige som muligt. Dog inden for det råderum, som lovgivningen og vores underleverandører tillader os.

Der er gode råd på Sundhedsstyrelsens hjemmeside via dette Link.

 

Brug for hjælp?

Supervisor Klaus Harrestrup sidder klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål.
Tlf. 9610 1004
Mail: Klaus@holrc.dk
image